Oznámení Farní rady věřícím
PCO v Brně
A opětovně útoky přicházejí před velkým
církevním svátkem!
Jako by nestačilo, čeho všeho se vedení OBE vůči Brněnské pravoslavné církevní obci v posledním roce již dopustilo, jak bezostyšně a opovážlivě ničí pověst svatého Pravoslaví v našem městě i v naší zemi.
Jako by nestačilo, že se vedení OBE rozhodlo zničit život jednoho zasloužilého kněze, o němž rozšiřuje pomluvy a lži, kterého nezákonně a neústavně suspendovalo, kterého nekanonicky laicizovalo, kterého zcela neoprávněně propustilo ze zaměstnaneckého poměru, navíc „z nadbytečnosti“, a kterého nepřestává ve svých médiích očerňovat.
Jako by nestačilo, že vedení OBE prostřednictvím svých webových stránek začalo napadat slovně také samotné věřící naší obce.
Jako by nestačilo, že vedení OBE rozpoutalo xenofobní vášně a rozdmýchává nenávist jedné národnosti proti druhé…, takže se dopouští hereze etnofiletismu.
Pronásledování a perzekuce brněnských duchovních a věřících žel Bohu pokračuje!
Před dvěma měsíci jsme byli svědky násilného vniknutí a převzetí našeho chrámu ze strany cizích kněží z OBE, doprovázených zakuklenými bouchači, kteří se nezdráhali napadnout naše věřící.
Byl tehdy svátek Uvedení do chrámu Přesv. Bohorodice. A dnes opět, krátce před svátkem Bohozjevení, dochází k dalším odsouzeníhodným činům těch, kteří se před ničím nezastaví…
Od té chvíle se událo mnohé, ale začaly se věci řešit rovněž na úrovni Posvátného synodu, který zcela jistě připravuje své brzké zasedání. Je tomu tak proto, že o to požádali nejen naši věřící, nýbrž i vícero biskupů, a tedy sami členové Posvátného synodu.
Naši věřící, navzdory všem těmto nepříznivým okolnostem, nicméně trvají na svém rozhodnutí vést svůj zápas za pravdu až do konce. Chtějí se dočkat spravedlivého rozhodnutí Posvátného synodu, který může řádně a ústavně celý spor vyšetřit a zaujmout zcela jasné a objektivní stanovisko, na základě řádného procesu… To jest v souladu s kánony, Ústavou i Jednotným soudním řádem. Takový proces v případě o. Jozefa dodnes neproběhl.
Jako by to vše nestačilo…
A skutečně se zdá, že vedení OBE se před ničím nezastaví, ani před věřícími, které považuje za buřiče a odpad, který je třeba uklidit z cesty.
Vedení OBE se však nezastavuje ani před rozhodnutím statutáře Pravoslavné církve v českých zemích, ani před varováním právního zástupce naší farnosti, aby se zdrželo veškerých svých kroků do zasedání Posvátného synodu…
Vedení OBE a vikář Izaiáš se domnívají, že jsou zvláštní sortou „nedotknutelných“ a že pro ně zákony neplatí. Druhým vyhrožují a nařizují, všemožně vysvětlují, jak musí být neústupní, čeho všeho se naše farnost dopustila (Ptáme se čeho, prosím, snad snahy žít dál duchovně a v míru se všemi?), ale na ně jako by se žádné zákony nevztahovaly. Vždyť ani elementární vazby a povinnosti vůči Posvátnému synodu nikterak nerespektují.
Říká-li tedy Ústava v prováděcím předpisu k čl. 6, že „rozsah pravomoci a odpovědnosti pomocného biskupa písemně vymezí eparchiální biskup“, znamená to, že vymezí ty „světské“ pravomoci, které může místo eparchiálního biskupa plnit, nebo to, kde může vikář bez speciálního pověření sloužit, ale v žádném případě to neznamená, že eparchiální biskup může vystavit „pověření“ a udělat z pomocného biskupa de facto eparchiálního.
Kanonické pravomoci náleží pouze a výhradně eparchiálnímu biskupovi. Pomocný biskup k jejich výkonu nemá a nemůže mít právo, ledaže jej tím pověří Posvátný synod. „Zmocní-li“ pomocného biskupa k výkonu kanonických pravomocí eparchiální biskup bez Synodu, porušuje tím posvátné kánony a takové zmocnění je v každém případě nulitní (tj. nahlíží se na něj tak, jako kdyby nikdy neexistovalo).
„Po ovocích jejich poznáte je…“
Před pár dny jsme se dozvěděli o tom, že z bankovního účtu naší farnosti byla před Vánoci vybrána částka přesahující 650 tisíc Kč.
Nový duchovní správce brněnské farnosti, vikář Izaiáš, se ale Farní rady PCO v Brně neptal, ani nepředložil svou žádost či návrh k jejímu schválení. I kdyby se jednalo o daleko nižší částky, pokud by však docházelo k opakovaným platbám, duchovní správce nemůže jednat bez vědomí Farní rady, která je výkonným orgánem shromáždění církevní obce. Takový postup zcela jasně porušuje právo Pravoslavné církve a konsekvenčně i zákony České republiky, nehledě na to, že zakládá nejasnosti a vzbuzuje mnohé pochybnosti.
Požádali jsme proto o vysvětlení našeho eparchiálního biskupa Simeona, kterému je nadále bráněno v kontaktu s věřícími naší živé, historické a právoplatné církevní obce v Brně, který však osobně na náš elektronický dotaz dosud neodpověděl, možná i proto, že korespondenci mu zasílanou vybrat a číst ani nemůže.
Současná situace je dlouhodobě neúnosná, a zejména s ohledem na budoucnost, na církevní a duchovní život zejména našich dětí, budeme bojovat dále. Všemi mírnými a zákonnými prostředky.
Znovu tedy vyzveme Posvátný synod k aktivnímu a zásadnímu konání, neboť je to jeho povinnost vyplývající z Ústavy PC. Mimo jiné i proto, že eparchiální biskup již nemůže z vážných příčin vykonávat správu své eparchie, o čemž svědčí jeho současný zdravotní stav a dlouhodobá izolovanost od života eparchie.
A to je také v rozporu s Ústavou v čl. 7:
„Nemůže-li eparchiální biskup z vážných příčin vykonávat správu eparchie, zastupuje ho správce eparchie, jmenovaný Posvátným synodem na návrh eparchiální rady.“
Pokud eparchiální biskup není dlouhodobě schopen plnit své povinnosti, Ústava přikazuje Posvátnému synodu (nikoli povoluje, ale přikazuje) v článku 7, aby náležitě konal. Není to tedy žádné právo Synodu, nýbrž je to jeho povinnost…
„Nemůže-li eparchiální biskup z vážných příčin vykonávat správu eparchie, zastupuje ho správce eparchie, jmenovaný Posvátným synodem na návrh eparchiální rady“, to znamená, že Synodu musí ustavit správce z řad kněží eparchie (třeba jen dočasně, dokud eparchiální biskup nebude schopen plnit) a v tradici místní Církve pro dočasné plnění kanonických povinností místo eparchiálního biskupa ustaví Synod kanonický dozor z řad biskupů Církve – z jakékoli eparchie. V každém případě ale osoba, která zastupuje eparchiálního biskupa (správce i kanonický dozor) musí být ustavena jedině Synodem.
„Pověření“ vladyky Simeona, vydané pro jeho vikáře a datované 15.1.2021, jakož i každé podobné „pověření“, je nekanonické, protože vladyka Simeon si tím uzurpuje právo, které má pouze a jenom Synod. Což je v rozporu s kánony, Ústavou i tradicí Pravoslavné církve.
Do celého sporu včas a rázně promluvil také vladyka Michal jako statutář Pravoslavné církve v českých zemích a zřizovatel OBE.
Již ve svém vyjádření a Nařízení ze dne 3.12.2021 určil a potvrdil otce Jozefa Fejsaka jako „osobu pověřenou neomezeným konáním bohoslužeb v Pravoslavném chrámu sv. Václava v Brně“.
Vikář Izaiáš nejenže prostřednictvím svých nekanonicky vyslaných kněží toto nařízení arcibiskupa Michala nerespektoval, nýbrž se nadále a opakovaně snaží o násilné převzetí majetku naší farnosti, což je „v rozporu s církevním právem, postojem Církve a zájmem živé farnosti“, jak uvádí sám vladyka Michal.
Zrovna včera, v pondělí 17.1.2022, byl bez vědomí všech nájemníků ve Farním domě na Úvoze v Brně vyměněn násilně zámek a po nájemnících bylo požadováno, aby se hlásili u pověřené osoby z OBE o klíč k domovním dveřím oproti neoprávněně požadovanému předložení nájemní smlouvy. Tímto způsobem nicméně postupovat nelze, protože je tím narušováno nájemníkům užívání bytů a je rovněž narušován současný status quo.
Vladyka Michal podal proti nezákonnému přebírání naší farnosti svůj oficiální a důrazný protest, navíc v situaci, kdy probíhá žaloba proti výpovědi a kdy bylo podáno odvolání k Posvátnému synodu.
Nadále tedy platí, že „kdokoli by prot. Jozefu Fejsakovi bránil v neomezeném přístupu a duchovní službě v Pravoslavném chrámu sv. Václava v Brně a chtěl by svévolně zasahovat do platných právních vztahů spojených s majetkem farnosti, porušuje zákony ČR a církevně-právní předpisy PC v českých zemích…“.
Vladyka Michal vyzval právního zástupce OBE, aby se zdržel veškerých kroků vedoucích k protiprávnímu a proticírkevnímu jednání ve smyslu přebírání majetku, a sice do doby, než o celé věci rozhodne Posvátný synod!
Ten to však z pověření svých klientů (vedení OBE) nerespektoval…
„Nenávidí-li vás svět, vězte, že mě nenáviděl dříve než vás. Kdybyste náleželi světu, svět by miloval to, co je jeho. Protože však nejste ze světa, ale já jsem vás ze světa vyvolil, proto vás svět nenávidí.“ (Jn 15, 18-19)