„Duchovní zápas je třeba vést čestně, s velkou pokorou a doufat ve všemohoucnost Boží.“

Duchovní poučení svatého starce Paisije Svatohorce

Z rozhovoru starce Paisije s mniškami ze Souroti:

„Starče, může si být někdo vědom své hříšnosti, a přitom nečinit pokání?

– Ano, to se může stát, pokud takový člověk nemá pokoru.

Když se egoismus čili sobectví mísí s pokáním, člověk neustále přemýšlí tímto způsobem: „Jak jsem to udělal, jak to viděli ostatní, co si o mě budou myslet?“, a to ho neustále (vnitřně) mučí. Ono uvažování ve stylu: „Jak jsem to udělal“ a „Jak jsem kvůli tomu dopadl“, to vše je důsledek našeho egoismu, a tudíž absence pokání.

Každý takový člověk musí pochopit, že se zmýlil, a pokorně prosit o Boží milosrdenství. „Ach můj Bože, zhřešil jsem, odpusť mi. Jsem takový starý muž. Slituj se nade mnou. Když mi nepomůžeš, mohu se ještě zhoršit, neboť bez Tebe být lepší nedokážu. Ty dobře víš, že bez Tebe se nemohu zdokonalit…“  A pak se snaží své chyby opět neopakovat.

Mnoho lidí, kteří zhřešili, ale poté pocítili vnitřní bolest (za to, co učinili), neboť svým chováním zranili i samotného Boha, se stalo svatými.

Když někdo žije světsky, ale pak přeruší své vztahy se světským duchem, často bývá k tomuto světskému duchu zase přitahován, aniž by si to přál.

V žádném případě by však kvůli tomu člověk neměl být zoufalý.

– Domnívám se (pravil starec), že v tomto případě je jistým pokrokem také to, že člověk začíná cítit doslova „zdravou obavu“, která koriguje duši kvůli chybám, které učinila, a kvůli tomu, co měla udělat, ale neudělala.

Kousek po kousku se zde odehrává duchovní zápas; člověk se v důsledku toho stává pokornějším a zoufá si v rámci „zdravé beznaděje“ (kterou prožívá), to znamená, že si zoufá kvůli svému egu.

No a v důsledku toho pak člověk připisuje všechno dílu Boží blahodati a skutečně věří tomu, co Pán řekl: „Beze mne nemůžete nic učinit.“

Bude-li pak vést svůj duchovní zápas čestně, s velkou pokorou a doufat ve všemohoucnost Boží, dobrý Bůh se nad takovým člověkem smiluje.“

Zdroj: Αγ. Παϊσίου Αγιορείτου: ΛΟΓΟΙ Γ’, «Πνευματικός Αγώνας»
(Svatý Paisij Svatohorec: SLOVA III., „Duchovní zápas“).

Podle: Του Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου

Ikony: Byzantine icons

připravil Michal Dvořáček

Zesnutí Přesvaté Bohorodice
Chrám Protaton s freskami od Manuela Panselina
(Karyes, správní centrum Svaté Hory Athos)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..