Aktualita k panychidě za zesnulé
Brno, 3. listopadu 2018
Dne 3. listopadu, v den tzv. Dimitrijevské soboty, se v pravoslavném chrámu sv. Václava v Brně konala všeobecná panychida čili zádušní bohoslužba za duše zesnulých pravoslavných křesťanů.
Všichni přítomní, duchovenstvo i věřící, se společně modlili za duše všech zesnulých pravoslavných křesťanů, a výslovně pak i za ty, které vzpomínali sami příbuzní těchto zesnulých a prosili, aby Kristus „upokojil jejich duše tam, kde není nářku, ani vzdechu, ale život jest nekonečný“.
V modlitbách malé ektenie této zádušní bohoslužby jsme mohli zaslechnout shrnutí hlavního učení naší Církve o životě vezdejším i tom posmrtném. Dozvěděli jsme se, že jediný nesmrtelný je sám Hospodin, který stvořil a učinil člověka ke svému Obrazu. „My, pozemšťané, jsme byli stvořeni ze země a do téže země se opět vrátíme…, neboť tak jsi nám určil, když jsi při našem stvoření (Pane) pravil: Prach jsi a v prach se obrátíš. Nad hrobem, kam všichni lidé půjdeme, plačíce, pějeme (Kristu Bohu): Alleluja, alleluja, alleluja!“
Připomínáme, že příští sobotu se bude konat zádušní bohoslužba za všechny zesnulé řecké pravoslavné křesťany, kteří žili v bývalém Československu, kam přišli po 2. světové válce.
http://pravoslavbrno.cz/hospodine-upokoj-duse-zesnulych-sluzebniku-svych/
Vysvětlení k Dimitrijevské sobotě a tradici zádušní bohoslužby v tento den:
Dimitrijevská sobota, tzv. zádušní sobota před svátkem sv. Dimitria Soluňského, získala pojmenování podle věhlasné bitvy na Kulikově poli ve 14. století, kdy se konali modlitby nejprve za zabité vojáky, vedené moskevským knížetem a později svatým Dimitriem Donským. Postupně se při této příležitosti začaly vzpomínat také duše všech zesnulých pravoslavných křesťanů. Mongolsko-tatarská vojska byla v této bitvě poražena a kníže Dimitrij získal na základě tohoto významného vítězství pojmenování „Donský“ podle místa vedení bitvy (při řece Donu). Jeho protivník chán Mamaj byl nucen uprchnout a později byl úkladně zavražděn.
Fotogalerie: