„Chadžisové“ – poutníci k Přesvatému Božímu Hrobu neměli ve zvyku dotýkat se vah

Je starobylým zbožným zvykem pravoslavných křesťanů uctít a poklonit se Božímu hrobu ve Svaté zemi.

Z touhy a oddanosti Bohu, nepočítajíc útrapy, oběti a nebezpečí, se mnozí alespoň jednou v životě vydali poklonit se místům, kde Pán Ježíš Kristus žil a chodil.

Šli co nejlépe připraveni, čistí a vyzpovídaní. Jiní přinášeli svou oběť i tím, že šli pěšky.

Další přinášeli jako oběť místním poutním místům nějaký svůj finanční dar anebo nabízeli svou práci a požehnání jako stavitelé a dělníci. Uctívali Boha na všech svatých poutních místech, „ponořovali se“ do vod řeky Jordánu a brali si s sebou Svaté světlo a různé další požehnané předměty, jako jsou kříže, rubáše, svíce apod.

Když se vraceli zpět do svých domovů, všichni obyvatelé je spolu s knězem vítali ještě před vesnicí, dávali zvonit na zvony a doprovázeli je v průvodu až do chrámu.

Pro požehnání, které si tito poutníci zasloužili tím, že se byli poklonit posvátným místům Svaté země, jim ostatní projevovali úctu a měnili jejich jméno, nově je začali oslovovat s čestným přídomkem „Chadži“.

Například Jan Chadžis (nebo Chadži-Jan). Toto jméno pak dědili i ostatní členové rodiny.

Manželka takového poutníka „Chadžise“ byla „Chadžeska“ nebo „Chadžina“ anebo „Chadžana“ (starší žena) a jeho děti a vnoučata byla „Chadžudes“. Kněz, když zmiňoval jména Chadžisů, přidával k nim slovo „proskynítis“ nebo „proskynítria“ čili „poutník“ a „poutnice“. Například „poutnice Hermióna“.

Chadžisové si svou poutí nejen měnili jméno, nýbrž i život.

Zasvěcovali svůj život více a více svaté Církvi pravidelnější návštěvou chrámu, postili se, modlili se, zpovídali a účastnili se svatého Přijímání, ale především si dávali pozor na to, aby byli vždy ke všem spravedliví.

A proto se velmi vyhýbali každé nespravedlnosti.

Jejich charakteristickým znakem bylo, že po celý život nebrali do rukou váhu k vážení (věcí), aby se při vážení nedopustili nějaké nespravedlnosti (tj. aby nenavážili něco chybně). Ani jejich děti nikdy nic nevážily. Vážili za ně tedy jiní lidé a Chadžisové otáčeli hlavu na jinou stranu, aby nic neviděl. Tím projevili lhostejnost k tomu, zda byl obsah dané věci zvážen např. nesprávně. Takto dokázali přijmout každou křivdu či nespravedlnost vůči své sobě.

Nebo když něco koupili, vždy zaplatili o něco více, než byla běžná cena.

Kdysi dávno v jedné vesnici jel kolem uhlíř se svým povozem a prodával dřevěné uhlí. Jeden člověk k němu přistoupil, aby si od něj nějaké uhlí koupil.

Uhlíř mu tehdy pravil:

„Zvážíš si to uhlí sám?, protože já jsem Chadžiš?

Ten mu na to odpovídá:

„Ani já nemohu vážit. Já jsem taky Chadžis.“

A tak čekali na cestě, dokud neprošel první kolemjdoucí a uhlí jim nezvážil.

Pouť Chadžisů poukazovala na jejich lásku a oddanost Kristu, byla tak milníkem v jejich životech a zároveň výchozím bodem pro nový duchovní stav.

Připomínka pouti udržovala a živila jejich lásku ke Kristu a k Přesvaté Bohorodici, jak olej živí plamen lampy, neboť byli učiněni hodnými uctít zemi, které se dotýkaly neposkvrněné nohy našeho Spasitele a Jeho Přečisté Matky.

„Sláva Tobě, Pane, sláva Tobě!“

Nechť modlitby a přímluvy našich předků pomohou také nám všem, pravoslavným křesťanům!

Podle: Άγιοι Τόποι Ιεροσόλυμα, ομάδα Μάγδα Διαμαντόγλου: θαύματα κι εμπειρίες.

Zdroj: Πολυξένη Ρέρρα

připravil Michal Dvořáček

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.