Svatý starec Paisij říká, že Kristus nás navštěvuje i v naší bolesti…

„Šli jsme ohněm, vodou, vyvedl jsi nás však
a dal hojnost všeho“ (Žalm 66,12)

Člověk, který neprochází zkouškami, který nechce mít bolesti a trpět, který se nechce kvůli ničemu rmoutit anebo přijímat kritiku druhých, ale chce se mít jen a jen dobře, takový člověk žije mimo realitu.

„Šli jsme ohněm, vodou, vyvedl jsi nás však a dal hojnost všeho“ (Žalm 66,12), říká žalmista.

Vidíte, že jak Panagia, tak i naši svatí, ti všichni trpěli, pociťovali bolest, a proto i my musíme také trpět, protože jdeme stejnou cestou. S tím rozdílem, že když máme v tomto životě nějaké potíže, zaplatíme účty a jsme zachráněni. Ale Kristus také přišel na tento svět v bolesti. Sestoupil z Nebe, vtělil se, trpěl, byl ukřižován. A proto když dnes Kristus navštěvuje člověka, křesťan toto Pánovo navštívení chápe tímto zvláštním způsobem čili bolestí.

Když člověka navštíví bolest, pak jej navštíví Kristus. Zatímco když člověk neprojde žádnou zkouškou, je to jako opuštění Boha. Neutrácí ani nešetří. Samozřejmě zde mluvím o někom, kdo nechce trpět pro Kristovu lásku. Takový člověk vám řekne: „Mám své zdraví, mám chuť k jídlu, jím dobře, mám se dobře, jsem v klidu…“, ale ani jednou neřekne: „Díky Bohu!“. Kdyby aspoň uznal všechna ta Boží požehnání, pak by to mohlo vést k nějakému výsledku. Kdyby alespoň řekl: „Nezasloužil jsem si to všechno, ale protože jsem slabý, tak mě Bůh zachraňuje.“

V životě svatého Ambrože je uvedeno, že jednou Svatý přenocoval se svým doprovodem v domě nějakého bohatého muže. Když svatý Ambrož viděl jeho nevýslovné bohatství, zeptal se ho, jestli někdy zažil zármutek. „Ne, nikdy,“ odpověděl ten boháč. „Moje bohatství se neustále zvyšuje, moje majetky prosperují, nejsem ani nemocný, ani necítím žádnou bolest.“ Potom Svatý zaplakal a řekl svému doprovodu: „Připravte vozy, abychom odtud mohli rychle odjet, protože tohoto člověka Bůh nenavštívil!“ A jakmile vyšli ven na ulici, dům toho bohatého muže se zřítil! Jeho šťastné živobytí ve skutečnosti znamenalo Boží opuštění.

Převzato a přeloženo podle: Γιατί υπάρχουν οι δοκιμασίες και ο πόνος στη ζωή μας;
Με τον πόνο μας επισκέπτεται ο Χριστός (Proč v našem životě existují zkoušky a bolesti. Kristus nás navštěvuje v bolesti) (http://www.oodegr.com)

Původní zdroj: Paisij Svatohorec „Slova“, Sv. 4. Posvátný Hesychastérion Evangelisty Jana Theologa. Souroti, Soluň, 2002.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..